Husker du gevinstafgiften?

Den store tid for konfirmationer er bl.a. også en stor tid for forbruger konkurrencer. MEN… husker du også at betale gevinstafgift af dine præmier?
… Og er du opmærksom på, at bundgrænsen er hævet fra kr. 200,- til kr. 750,- for gevinster som ikke er kontantgevinster?

Hvornår skal der betales gevinstafgift?

Mange virksomheder og rigtig mange fotografer, som har profiler på Facebook, bruger mediet som markedsføringskanal. De fleste afholder konkurrencer med udlodning af flotte præmier for at opnå opmærksomhed, flere likes og flere følgere. Oprettelsen af konkurrencer på sociale medier er meget udbredt, og gevinsternes værdi er stadig stigende.

Konkurrencerne er ganske uforpligtende og skattefrie for deltageren, men som virksomhed skal du være opmærksom på de skattemæssige konsekvenser af at udskrive konkurrencer, da du er afgiftspligtig på de udloddede gevinster.

Du skal derfor være opmærksom på, at hvis din virksomhed afholder konkurrencer på facebook eller hjemmeside, og enhver har mulighed for at deltage gratis, skal din virksomhed registreres som en virksomhed der udbyder “Spil uden indsats”. Du kan registrerer din virksomhed via cvr.dk

 

Hvor meget skal min virksomhed betale i gevinstafgift?

Der gælder en afgiftsfri bundgrænse, som fra januar 2019 er hævet fra kr. 200,- til kr. 750,- gældende for værdien af gevinster, som ikke er kontantgevinster. For kontaktpræmier er den afgiftsfrie bundgrænse fortsat kr. 200,-

Det betyder, at hvis præmien overstiger en værdi på kr. 750,- skal din virksomhed betale en gevinstafgift, der udgør 17,5% af den del der overstiger kr. 750,-. Til gengæld er gevinsten skattefri for vinderen af konkurrencen.

Præmiens værdi opgøres til salgsprisen. Det gælder også, hvis det er din virksomheds egne produkter, der er præmien.

Senest 15 dage efter vinderen er fundet, skal du indberette afgiften til SKAT og betale via din virksomheds skattekonto. Hvis din virksomhed udelukkende afholder konkurrencer, hvor præmiens værdi er under kr. 750,-, er der ingen krav om registrering af virksomheden som spiludbyder eller indberetning og betaling af gevinstafgift.

 

Eksempel

En fotograf opretter i forbindelse med konfirmationssæson en konkurrence på facebook, hvor deltagerne skal kommentere opslaget  for at vinde. Præmien er fotografering og billeder til en samlet værdi på kr. 1.400,-. Fotografen skal betale 17,5% i gevinstafgift af den del af gevinsten, der overstiger kr. 750,-.


Gevinstens værdi

kr. 1.400,-

– Bundgrænse

kr. 750,-

= Afgiftsgrundlag

kr. 650,-

Gevinstafgift = 17,5% af kr. 650,- =

kr. 113,75

X
X
X